OM PINTOEN

Forfatter: Vigdis H. Aarestrup

Det er mange oppfattelser av hva en pinto hest er rundt omkring i Norge. Når jeg ser på forum og debattinnlegg med folks overbevisende forklaringer, skjønner jeg at det er mye forvirring.

Oppfattelsene er mange, og forskjellige, derfor skal jeg forsøke å være krystallklar her.

Rase?

Det finnes ingen rase som heter Pinto! Pinto er ett samlebegrep, for fargeavl, altså avl av flekkete hester. Er hesten din flekkete, er den helt klart en pinto. De fleste i Norge er likevel ikke registrerbare pga. raseblandinger som ikke aksepteres i regler og forskrifter innenfor denne avlen. Du er likevel fullt ut akseptert som pintoeier, og hjertelig velkommen i Norsk Pintoforenings flekkete fellesskap, uansett om du kan avle, eller ei!

Det har seg slik at vi ikke kan si ekte, og ikke ekte pinto, eller slik NHS velger  kalle det amerikansk og ikke amerikansk Pinto.

Da må vi heller skrive Amerikansk registrert Pinto, og Europeisk registrert Pinto.?

Mange av disse linjene(stamtavlene) går uansett i hverandre. For flekkene er altså de samme, uansett hvor hesten er registrert, eller født for den saks skyld.

Det har i mange land oppstått et stort problem rundt Pinto hesten fordi den gjennom år har blitt avlet på i hytt og vær. Uten papirer, uten tanke på rasevalg, og uten tanke på konsekvenser over tid. Gatemix er et begrep, som brukes ofte, men det er altså IKKE slik det skal være. Regulert fargeavl, er noe ganske annet! ( Mytene om at det bare er en cowboyhest, er også feil. (Se typebetegnelser, og bruksområde).)

Resultatet var ganske nedslående, men ikke verre enn at man brettet opp armene, snudde hodet 190 grader, og så seg godt om. Her måtte det ryddes opp!! Spesielt her i Norge som er så lite og sårbart, synes det så godt. Akkurat slik andre ville sett en nedbrent hage, fant vi landskapet i begynnelsen av 2000. Da var det om å gjøre og finne de små spirene som kunne brukes, og plante hagen på nytt!

Det kreves mot, for å rydde opp i en nedbrent hage, og mange prøvde å gjøre det umulig for Norsk Pintoforening, men vi var en 25 stykker i starten som slett ikke ville la oss knekke, og i løpet av 2003 vokste nye spirer frem!!

Pinto avl:

For over 17 år siden fant ZfdP, i Tyskland, det samme synet, som vi fant i år 2000 her i Norge, og startet arbeidet med å rydde opp i avlen av pinto hester. Med ett gjennomtenkt program, og regelverk basert på hovedingrediensene til amerikanske PtHA, startet de innregistreringen av disse flotte flekkete hestene. Møysommelig bygde de opp stammene, i samsvar med de rasene, det er LOV å bruke i denne fargeavlen.

Dette regelverket er godkjent av EU, og danner en mal for en rekke land i Europa, for å gjøre det samme. Selvfølgelig, akkurat som Lille tøffe Lokomotiv kommer Norge alltid aller sist! Men Lille Tøffe kom opp bakken, husker dere det fra filmen? Han er mitt aller største forbilde å jeg tror jeg kan, jeg tror jeg kan? !!

(Vi har i aller høyeste grad trengt dette forbilde, igjennom disse årene, i tillegg til humor!)

Typene :

Vi har altså begrepet Pint? som beskriver fargen på hesten (din), og deretter har vi Typebetegnelsen som forteller hva slags raseblanding dette er. Vi skal se litt på typene, og ta det veldig enkelt, for det er ikke så vanskelig!

1.Pinto Hunter

Dette er en stor varmblodsridehest, med flekker. Mange kan dobbeltregistreres, både som varmblod og som pinto.

Den skal ha minst 75% varmblods ridehest eller en tilsvarende rase i avstamningen. Så fjern mytene! Bortsett fra at vi, ser det som et absolutt pluss- at den er flekkete!!

2.Pinto Pleasure.

Dette er en halvaraber, med flekker. Den skal bære preget fra araberen, og jo mer Araberpreg, jo bedre pleasure type. Allsidig ridehest. Det er helt klare regler for typen, og siden kravet er minst 50% araber, vil den aldri bli mindre ren enn en halvaraber.

3.Liten varmblod ridehest.

Dette er en flekkete liten varmblods ridehest , som har mankehøyde mellom 148 og 158. Her vil man ofte finne

Trakehnerblod, da denne rasen er mye brukt i Pinto avl.

4.Pinto Stock.

Denne passer best til westernridning, og skal ha minst 50% renraset Quarter eller Paintblod, og ikke minst være preget av denne. Det er klare regler for typen, også her.

5.Pinto Ponni.

En flekkete ponni, som i størst mulig grad tilsvarer en sportsponni og som egner seg for alle typer riding og kjøring. Mankehøyden bør ligge mellom 118 cm og 148 cm i stangmål.

6.Pinto Gangartshest.

En hest med flekker som oppfyller avlsmålene for American Saddle Horse, Hackney, Morgan eller Tennessee Walking Horse. Mankehøyden bør ligge mellom 152 og 165 cm i stangmål. For hingstene forlanges 50% avstamming fra en av de oppførte rasene, og for hoppene blir det forlangt minst 25% av en av rasene.