Kjære hingsteeiere !

Forfatter: Vigdis Aarestrup

Vi er nå godt inne i avlssesongen 2008, og jeg håper alle jobber hardt for å lage flest mulig pintoer

på de flotte kåra hingstene i NPF.

Noen kjappe tips & råd fra meg.

Husk å ring NHS, og bestill bedekningsliste!

Denne er i 3 eksemplarer. En skal dere ha selv, en skal til arkivet i NPF og en skal til NHS/Starum.

Foreningen er veldig avhengig av at alle sender inn hingsteliste etter sesongslutt, slik at vi kan følge opp ”våre” avkom, vise til avlsresultater osv. på for eksempel det årlige møte for avlsorganisasjoner i Sikkilsdalen.

Viktig,viktig,viktig…ikke glem dette!

Skriv en solid kontrakt, vær selektiv i valg av hoppeeiere, og vær klar over at mange sliter med å få betalt siste rate. Når man regner føllforsikring, gjør man dette etter 90 dager. Jeg foretrekker kontrakt med påskrift om ultralyd ved 90 dagers drektighet og fullt oppgjør da. Vær kritisk til avtaler med tilbakelevering av føll og lignende avtaler, med mindre dere har sjekket situasjonen grundig.

Noen møter uten papirer…… sørg for at pass reg.nr. blir vist i forkant, og nedtegnet på kontrakt.

Noen forteller faktisk senere at hoppa ikke har papirer…

Gå ikke i fellene- først kontrakt og papirer, som skal skrives inn på bedekningslista, så bedekning. Ingen hest bør leveres uten betalt regning.

Kanskje dette høres overdrevet ut, men det er faktisk heller motsatt.

Lykke til i avlssesongen 2008 !

GOD SOMMER FRA VIGDIS(",)